Statut
Polsko-Niemieckiego Forum Podhale
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Polsko-niemieckie Forum Podhale” i zwane jest w dalszej części statutu „Forum”.
§ 2
Terenem działalności Forum jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą miasto Nowy Targ. W wyjątkowych wypadkach Forum może działać za granicą.
§ 3
Forum ma osobowość prawną i działa na podstawie ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszego statutu.
§ 4
Forum może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji oraz innych osób prawnych.
§ 5
Forum opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, zaś do bezpośredniego prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
§ 6
Forum jest stowarzyszeniem niezależnym ideowo i organizacyjnie od partii, ruchów i organizacji o charakterze politycznym.
§ 7
Forum używa pieczęci, oznak, znaków organizacyjnych i legitymacji z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Rozdział II
Cele i zasady działania
§ 8
Forum jest dobrowolnym zrzeszeniem osób zainteresowanych współpracą polsko-niemiecką.
§ 9
Celami Forum są :
- upowszechnianie wiedzy o historii i kulturze Niemiec i innych krajów niemieckojęzycznych;
- gromadzenie dokumentacji materialnej związanej z historią i stanem obecnym stosunków polsko-niemieckich;
- umacnianie więzi między obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Federalnej.
§ 10
Do osiągnięcia swych celów Forum dąży przez:
- upowszechnianie znajomości języka niemieckiego poprzez organizowanie kursów językowych;
- gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie dokumentacji materialnej związanej z historią oraz stanem obecnym stosunków polsko-niemieckich;
- opieka nad wszelkimi inicjatywami mającymi na celu pogłębianie wiedzy o historii i kulturze Niemiec i innych krajów niemieckojęzycznych;
- organizowanie konkursów, spotkań, sympozjów, wystaw itp. poświęconych problemom stosunków polsko-niemieckich;
- wspieranie wymian szkolnych i zagranicznych praktyk pedagogicznych dla studentów germanistyki i nauczycieli języka niemieckiego; prowadzenie działalności wydawniczej;
- współdziałanie z władzami samorządowymi i państwowymi w zakresie celów statutowych;
- współdziałanie z różnymi stowarzyszeniami, z placówkami kulturalnymi, naukowymi, wydawnictwami, organizacjami społecznymi – w celu poszerzania wiedzy o stosunkach polsko-niemieckich;
- współdziałanie z innymi środowiskami przy organizacji przedsięwzięć kulturalnych i społecznych;
- współpracę ze środkami masowego przekazu dla prezentowania dorobku Stowarzyszenia;
- prowadzenie działalności gospodarczej w różnych formach umożliwiających finansowanie zadań statutowych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11
- Członkami Forum mogą być osoby fizyczne, obywatele polscy i cudzoziemcy oraz osoby prawne.
- Członkowie Forum dzielą się na:
- - zwyczajnych (krajowych),
- - młodzieżowych,
- - nadzwyczajnych (zagranicznych),
- - honorowych.
- Przyjęcie w poczet Forum członków zwyczajnych, młodzieżowych, nadzwyczajnych i honorowych, następuje na podstawie uchwały Zarządu.
- Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem stowarzyszenia.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym może zostać pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie.
- Członek zwyczajny ma prawo:
- a/ wybierać i być wybieranym do organów Forum;
- b/ korzystać z wszelkich urządzeń, imprez, usług i pomocy Forum według obowiązujących regulaminów.
- Członek zwyczajny jest zobowiązany:
- a/ przestrzegać postanowień statutu i regulaminów oraz stosować się do uchwał organów Forum;
- b/ brać udział w realizacji zadań Forum;
- c/ opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 13
- Członkiem młodzieżowym może zostać małoletnia osoba, posiadająca obywatelstwo polskie i zgodę przedstawicieli ustawowych.
- Członek młodzieżowy ma prawo:
- a/ wybierać i być wybieranym do organów Forum, z zastrzeżeniem postanowień ust. 4 i 5
- b/ korzystać z wszelkich urządzeń, imprez, usług i pomocy Forum według obowiązujących regulaminów.
- Członek młodzieżowy jest zobowiązany:
- a/ przestrzegać postanowień statutu i regulaminów oraz stosować się do uchwał organów Forum;
- b/ opłacać regularnie składki członkowskie.
- Członek małoletni w wieku od 16 do 18 lat ma bierne i czynne prawo wyborcze, z ograniczeniami wynikającymi z art. 3 ust.2 ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”.
- Członek małoletni w wieku poniżej 16 lat nie ma biernego i czynnego prawa wyborczego o władz Forum. Członek taki nie ma prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków.
§ 14
- Członkiem nadzwyczajnym może zostać pełnoletni cudzoziemiec, nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Członek nadzwyczajny ma prawo:
- a/ wybierać i być wybieranym do organów Forum ;
- b/ korzystać z wszelkich urządzeń , imprez i pomocy Forum według obowiązujących regulaminów.
- Członek nadzwyczajny jest zobowiązany:
- a/ przestrzegać postanowień statutu i regulaminów oraz stosować się do uchwał organów Forum;
- b/ brać udział w realizacji zadań Forum;
- c/ opłacać regularnie składki członkowskie.
§ 15
- Godność członka honorowego może być nadana osobie fizycznej jako najwyższa forma uznania za szczególne zasługi dla Forum.
- Godność członka honorowego nadaje Zarząd Forum.
- Osoby, którym nadano godność członka honorowego, korzystają z uprawnień członków zwyczajnych, mają przywilej uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu i innych organach Forum z głosem doradczym.
- Członek honorowy może opłacać składki członkowskie, ale nie ma tego obowiązku.
§ 16
- Utrata członkostwa następuje na skutek :
- a/ rezygnacji złożonej na piśmie;
- b/ skreślenia przez Zarząd w przypadku nieopłacenia składek przez okres dłuższy niż dwa lata;
- c/ śmierci członka Forum;
- d/ rozwiązania Forum.
- Od uchwały o skreśleniu służy odwołanie do Walnego Zebrania Członków, w terminie 30 dni od daty doręczenia uchwały; odwołanie należy składać w Zarządzie Forum.
Rozdział IV
Władze Forum i zakres ich kompetencji
§ 17
- Władzami Forum są :
- a/ Walne Zebranie Członków;
- b/ Zarząd Forum.
- c/ Komisja Rewizyjna
- Kadencja władz trwa dwa lata.
§ 18
A. Walne zebranie członków.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Forum.
- Sprawozdawczo-wyborcze Walne Zebranie Członków odbywa się co najmniej raz na dwa lata.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się co najmniej raz na rok.
- Sprawozdawczo-wyborcze i zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Forum.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się dla rozpatrzenia szczególnie ważnych i pilnych spraw dotyczących Forum. Zwołuje je Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 członków Forum.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwołane 6 tygodni od złożenia wniosku.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- a/ uchwalenie zmian statutu oraz regulaminu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków;
- b/ ustalenie liczebności i wybór Zarządu Forum, w składzie władz pochodzących z wyboru większość stanowić muszą osoby pełnoletnie. Osoby wybierane do Zarządu Forum winny wyrazić zgodę na przyjęcie proponowanej funkcji;
- c/ wybór członków Komisji Rewizyjnej – osoby wybierane w skład Komisji Rewizyjnej winny wyrazić zgodę na przyjęcie proponowanej funkcji;
- d/ uzupełnienie składu członków Władz Forum o których mowa w § 19 lit. b i c;
- e/ nadawanie godności członka honorowego;
- f/ ustalanie programów określających kierunki działalności Forum;
- g/ rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych planów pracy oraz sprawozdań Zarządu;
- h/ udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- i/ uchwalenie i zmiany regulaminów Zarządu Forum;
- j/ rozpatrywanie odwołań w sprawie skreślenia z listy członków Forum;
- k/ podjęcie uchwały o rozwiązaniu Forum i przeznaczeniu jego majątku zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- l/ sprawy, w których statut nie określa właściwości innych organów
§ 20
- Walne Zebranie Członków wybiera spośród siebie przewodniczącego Zebrania i sekretarza.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy liczby członków, zaś w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Do ważności uchwał wymagane jest zaproszenie na Walne Zebranie wszystkich Członków Forum.
B. Zarząd Forum
§ 21
- Zarząd Forum liczy od 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków. Pierwsze posiedzenie Zarządu winno odbyć się nie później, niż w ciągu 7 dni, od dnia Walnego Zebrania Członków. Na tym posiedzeniu Zarząd wybiera spośród siebie w głosowaniu jawnym prezesa, sekretarza i skarbnika, a w miarę potrzeby wiceprezesa i zastępców.
- Do prowadzenia spraw bieżących Zarząd może powołać Biuro Forum.
§ 22
- Zarząd jako organ wykonawczy uchwał i postanowień Walnego Zebrania Członków, kieruje pracami Forum w okresie między Walnymi Zebraniami, a ponadto :
- a/ reprezentuje Forum na zewnątrz;
- b/ decyduje o działalności i rozwoju Forum;
- c/ zajmuje stanowisko wobec społecznie ważnych problemów;
- d/ przyjmuje w poczet członków Forum i podejmuje uchwały o skreśleniu członków;
- e/ ustala wysokość wpisowego i składki członkowskiej;
- f/ tworzy lub rozwiązuje koła i sekcje, powołuje i odwołuje komisje problemowe;
- g/ kieruje pracami wydawniczymi Forum;
- h/ przygotowuje wnioski o nadanie członkostwa honorowego Forum;
- i/ opracowuje roczne preliminarze i plany pracy, zatwierdza roczne sprawozdania;
- j/ zatrudnia i zwalnia oraz ustala wynagrodzenie etatowych pracowników biura;
- k/ przygotowuje projekty uchwał na Walne Zebranie i jego regulamin z uwzględnieniem trybu i zasad wyboru władz Forum;
- l/ podejmuje uchwały dotyczące nabywania, zbywania i obciążania majątku trwałego Forum, przyjmuje darowizny, zapisy, spadki i dotacje;
- ł/ zaciąga zobowiązania w imieniu Forum;
- m/ przygotowuje i przedstawia Walnemu Zebraniu sprawozdania ze swej działalności;
- n/ decyduje o przystąpieniu Forum do innych organizacji;
- o/ zawiadamia niezwłocznie sąd rejestrowy o zmianach statutu, a w ciągu miesiąca o zmianach w składzie i miejscu zamieszkania członków Zarządu oraz adresie siedziby Zarządu.
- Dla prawomocności uchwał Zarządu wymagana jest obecność więcej niż połowy jego członków, w tym prezesa lub wiceprezesa. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W głosowaniu przy równej liczbie głosów decyduje głos prezesa.
- Zebrania Zarządu zwołuje prezes lub osoba przez niego upoważniona przynajmniej raz w miesiącu za wyjątkiem miesięcy wakacyjnych.
- W imieniu Zarządu korespondencję Forum podpisuje prezes i sekretarz, a w razie nieobecności jednego z nich wiceprezes albo inne osoby upoważnione prze Zarząd Forum. Dokumenty z których wynikają zobowiązania finansowe podpisuje prezes lub wiceprezes i skarbnik lub inna osoba upoważniona przez Zarząd Forum.
C. Komisja Rewizyjna Forum
§ 23
- Komisja Rewizyjna jest władzą powołaną do kontroli całokształtu działalności Forum. Do jej kompetencji w szczególności należy:
- a/ badanie celowości wydatków oraz prawidłowości gospodarki finansowej Zarządu,
- b/ kontrola sprawozdań finansowych,
- c/ przedstawianie Zarządowi i Walnemu Zebraniu wniosków w sprawie gospodarki finansowej Forum,
- d/ występowanie z wnioskiem o udzielnie Zarządowi absolutorium,
- e/ badanie spraw szczególnych z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu, bądź organów do tego uprawnionych,
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i dwóch członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych władz Forum.
- Do ważności uchwał podejmowanych przez Komisję Rewizyjną konieczna jest obecność wszystkich jej członków.
Rozdział V
Majątek Forum
§ 24
Składniki majątkowe i fundusze Forum stanowią:
- dochody z wpisowego i składek członkowskich;
- dochody z wydawnictw i działalności gospodarczej realizowanej zgodnie z założeniami statutowymi i uprawnieniami Forum;
- dotacje, zapisy, darowizny, spadki oraz składki publiczne;
- księgozbiór;
- majątek ruchomy i nieruchomy.
§ 25
Dla ważności oświadczeń woli w zakresie zaciągania praw i zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane jest złożenie oświadczenia woli przez prezes oraz skarbnika albo innych osób upoważnionych prze Zarząd Forum.
§ 26
Forum prowadzi księgowość zgodnie z obowiązującymi przepisami. Okresem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie Forum
§ 27
Zmiany statutu uchwala Walne Zebranie Członków w pierwszym terminie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, zaś w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
§ 28
Uchwałę w sprawie rozwiązania Forum i przeznaczenia jego majątku, podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.